The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Vad betyder de nya fredsavtalen som med Trumps hjälp slutits i Mellanöstern?

Karin Aggestam, ny föreståndare för Centrum för Mellanösternstudier, om det nya fredsavtalet i Mellanöstern: För ett par veckor sedan slöt Bahrain och Förenade Arabemiraten ett fredsavtal med Israel. Det var första gången på 26 år som ett arabland erkänt Israel och Donald Trump tar på sig äran. Vad betyder detta för freden i Mellanöstern?

Varken Bahrain eller Förenade arabemiraten har ju haft någon egentlig konflikt med Israel tidigare, så hur viktigt är det här fredsavtalet?

– Det är utan tvekan ett stort diplomatiskt genombrott. Det är ju grundbulten för hela diplomatin att stater erkänner varandra och upprättar diplomatiska förbindelser. Diplomatin är den övergripande historiska institution som vi har i global politik för att lösa konflikter på ett fredligt sätt genom förhandling, kommunikation och representation.

– Mot denna bakgrund är det ett genombrott. Och även om man tänker på Israels isolering i regionen är det ett stort genombrott. Endast Egypten och Jordanien har erkänt staten Israel sedan dess etablering 1948.

Läs hela artikeln här