Photo of Karin Aggestam

Photo of Karin Aggestam

(O)Rättfärdiga Krig

• Karin Aggestam

Rättfärdigande av krig har i alla tider varit ett centralt inslag i internationell politik. Kan militärt våld rättfärdigas? För vilka ändamål kan militära interventioner legitimeras? Hur rättfärdigas humanitära interventioner? Med vilka etiska kriterier försvaras krigen i Afghanistan, Irak och Israel-Palestina? Dessa är några av de många intressanta frågor som behandlas i denna bok.

Antologin utgår ifrån en flervetenskaplig ansats i vilken folkrättsliga, historiska, teologiska och politiska diskurser lyfts fram av framstående forskare inom respektive ämne. Den innehåller också flera empiriska analyser om rättfärdigande av krig inom islam, i USA och Israel.

Boken vänder sig till alla som är intresserade av frågor om krig och fred, samt studenter och forskare inom humaniora och samhällsvetenskap.

Department/s

• Department of Political Science