Krigshärjat Jemen hukar under pandemin

Photo by Adam Nieścioruk on Unsplash

Coronaspridningen i Jemen är bortom kontroll. Och det finns ingen officiell statistik som återspeglar den verkliga situationen, vare sig gällande antalet infekterade eller antalet dödsfall.

Den 10 april i år registrerade Jemen officiellt sitt första fall i Covid 19, men vissa inofficiella källor säger att viruset hade kommit tidigare, som på många andra ställen. Trots att flygplatserna och nästan alla gränser var stängda på grund av kriget, spreds sjukdomen troligen av människor som återvände från det angränsande Saudiarabien.

Corona belastar ett land i kris

Jemen lider för närvarande svårt av konsekvenser av det femåriga inbördeskriget, vilka återspeglas av olika ekonomiska, hälso- och sociala kriser. Därtill blir Coronaviruset ytterligare en belastning för landet.

Houthiregeringen, som kontrollerar Sanaa, har meddelat att antalet friskförklarade i Covid 19 är mycket högt på grund av deras särskilda strategi. Paradoxalt nog har dessa myndigheter ännu inte publicerat någon annan statistik över sjukdomen. De påstår sig vara de bästa på att övervinna viruset: "Dödstalen i Jemen på grund av Coronaviruset är mycket låga till följd av att man har en politik för att lugna patienten och samhället." Det förklarade Taha Al-Mutawakel, hälsominister i Sanaa, förra månaden. Med detta uttalande ville han försöka rättfärdiga sin regerings misslyckande med att erkänna närvaron av Covid 19 och att tillhandahålla statistik om sjukdomen.

Snabb spridning av viruset

Myndigheterna införde tidigt försiktighetsåtgärder, som stängning av skolor, institutioner och moskéer. Men när det första fallet tillkännagivits den 10 ِapril infann sig en annan stämning vilket ledde till avskaffandet av alla försiktighetsåtgärder. Detta visar på ytterligare en paradox. Medan folk höll socialt avstånd innan viruset kom, avbröts således denna strategi och viruset kunde sprida sig mycket snabbt.

De fall som registrerats i landet officiellt är nu 1295, varav 338 dödsfall och 552 som har återhämtat sig. Det är uppenbart att dessa siffror inte återspeglar de faktiska förhållandena, eftersom folk blir sjuka och dör i sina hem på grund av ett hälsosystem som inte fungerar och brist på medicin. Vissa är rädda på grund av rykten om sjukhus som injicerar patienter med ett dödligt gift för att bli av med dem.

Det finns emellertid statistik som kan bidra till att visa på den verkliga statusen för denna epidemi och dess spridning. Exempelvis meddelade Association of Teaching Staff vid Aden University att 27 personer i personalen har dött av Corona. Det totala antalet anställda på fakulteten är 1972, vilket betyder nästan 1 procent har dött. Detta är en mycket stor andel jämfört med de globala dödstalen.

Läkarna hårt utsatta

Likaså tillkännagav den jemenitiska läkarföreningen att 40 läkare dött av Coronaviruset på två månader. Antalet inkluderar WHO:s expert i Yemen, epidemiologen Dr. Yassin Abdel-Wareth. Då ska man veta att Jemen har stor brist på läkare, eftersom de flesta jemenitiska läkare flyttar utomlands, särskilt till grannländerna, för att få bättre arbetsvillkor.

WHO meddelade förra månaden att uppgiften att hälften av befolkningen i Yemen skulle vara smittad av Coronavirus är mer än bara antaganden. Man varnade också för farorna med förnekande och brist på insyn i de faktiska siffrorna. Regiondirektören för WHO i Mellanöstern, Dr. Ahmed Al-Manzari, uppmanade i en intervju på webbplatsen "Masdar Online" jemeniterna att samarbeta i ansträngningarna att bekämpa Covid 19.

Ghulam Dhabaan, en jemenitisk virolog vid University of Toronto, betonar att situationen i Jemen innebär att ingen av de nuvarande internationella standarderna kan uppfyllas, och i detta sammanhang är det inte möjligt att prata om vågor av epidemin.

Kontinuelig våg

Han menar istället att Jemen står inför en kontinuerlig våg sedan epidemin började i mars, och den kan fortsätta tills den gradvis avtar. Orsaken till detta är att Jemen inte genomförde någon nedstängning eller andra restriktioner. Detta innebär att epidemin sprider sig ohämmat, eftersom till exempel marknader och bröllopsfester fortfarande är fulla av människor.

Även andra epedemier grasserar

Förutom Corona härjar många andra epidemier i landet, till exempel kolera. Även den så kallade Chikungunya-sjukdomen (Chikungunya orsakas av ett virus som överförs till människor med myggor), dengue och andra virala febersjukdomar sprider sig i Aden och andra områden i södra Jemen. Dessa, tillsammans med Corona, orsakar död och lidande i frånvaron av ett fungerande hälsovårdssystem. Även omfattande brist på vatten, el och mat försämrar livsvillkoren för ett plågat folk.

Mohammed Almahfali, Ph.D, forskare på Centrum för Mellanösternstudier, Lunds universitet

Photo of Mohammed Almahfali